Commercieel

Commercieel voor creatieven

Ontwerpers van mode en tassen,  kunstschilders en beeldhouwers zijn een voorbeeld van beroepsgroepen die weinig op hebben met commercieel denken. Als je geïnteresseerd bent in het maakproces dan lijkt vaak alles wat daarna komt bijzaak. En dat is natuurlijk niet waar. Of je nou van je vak wilt leven of in ieder geval de kosten wilt terugverdienen, belangrijk is dat je je werk kunt en wilt verkopen.

Hoe je dat doet, welke stappen je daarvoor moet zetten en hoe je de kans vergroot op commercieel succes, daar gaat deze module ‘commercieel voor creatieven’ over. Leer denken over jezelf als merk en ken de consequenties daarvan in de keuze van je tassenlijn of kunstuiting, de prijsvorming, de plek en de manier om te verkopen en de wijze waarop je over jezelf en je werk communiceert.

Tijdens de cursus ga je aan de slag met identiteit en imago en ontdek je waar de uniciteit van jou als merk ligt. Dit vertaal vervolgens naar je commerciële aanpak.

Resultaat

  • Je zet jezelf aan tot ondernemen.
  • Je leert na te denken over jezelf als merk
  • Je weet op welke manier je je tassen, accessoires of andere producten moet presenteren en verkopen .
  • Je weet welke prijs je kunt vragen voor je werk

Doelgroep
Deze module is  voor iedereen die creatief werk maakt en daar commercieel mee om wil gaan.

Programma

  • Succesvol zijn als Designer
  • Wat is een merk?
  • Waarom een merk: toegevoegde waarde
  • Succescriteria voor een merk?
  • Hoe maak je een merk? (reflectie, kijk in de spiegel )
  • Wat is personal branding?
  • Het belang van personal branding in design
  • Kerncompetenties, ken je sterktes en zwaktes
  • Positionering
  • Aan de slag met productkeuzes
  • Kosten en Prijzen
  • Verkoopkanalen
  • Promotie en Communicatie

 

Studiewijze
De bijeenkomsten zijn gericht op interactie met de docent en medecursisten. Met afwisselende werkvormen doet je kennis en inzichten op, oefen je met vaardigheden en reflecteer je op je eigen praktijk. Aan het eind van de training schrijf je een commercieel plan voor jouw merk/activiteit. Hierin staat hoe en wanneer je het geleerde gaat toepassen.

 

Na afloop van de cursus is het mogelijk om tegen meerprijs op basis van individuele coaching je businessplan op te zetten.  Kosten bedragen dan € 50 per uur.